loading...
ممسنی و رستم
آخرین ارسال های انجمن
سردار ایرانی بازدید : 646 پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مکان های دیدنی و تاریخی
جاذبه‌های‌ متعدد طبیعی به همراه بناهای کهن تاریخی، مهم ترین مکان های دیدنی شهرستان ممسنی را تشکیل می دهند. رودخانه ها و کوه های متعدد به همراه گردشگاه های زیبا، از جمله جاذبه های طبیعی شهرستان ممسنی به شمار می آیند. گردشگاه دیمه میل باغستان بسیار زیبا و دل‌انگیزی است که اطراف آن پر از گل ها و گیاهان معطر و چشمه های پرآب است. قلعه سفید قلعه معروفی که قدمت آن به پیش از عهد عیلامی ها می ‌رسد، قلعه شاه جهان احمد که به احتمال قوی به دوران هخامنشی یا اشکانی تعلق دارد و دیمه میل یا میل اژدها که قدمت تاریخی آن به دوره سلوکیان یا پارتیان می ‌رسد، برخی از مکان های دیدنی این شهرستان را تشکیل می‌دهند. مکان های دیدنی و تاریخی این شهرستان عبارتند از: امام زاده در آهنین، امام زاده شاه زاده علاءالدین، بنای عمارت، بنای کل لوله، شهر قدیمی چشمه سردو، قلعه سفید، قلعه شاه جهان احمد، قلعه چرو، قلعه ککا، دیمه میل (میل آزاد یا میل اژدها)، کتیبه‌های کورنگون (کرنگون)، نقش بهرام و پل فهلیان. 
صنایع و معادن
صنایع کارخانه ای نیز در این منطقه از رونق نسبی برخوردار است کارخانه های قند و تلمبه خانه شرکت نفت در این شهرستان وجود دارد. به طور کلی این منطقه نفت خیز بوده و مدتی است که در حد فاصل نور آباد و بابا منیر عملیات حفاری جهت استخراج نفت آغاز شده است. به طور کلی از محصولات این شهرستان مقداری برنج، جو، مرکبات و گوشت به نواحی مجاور به خصوص جنوب صادر می‌شود.
کشاورزی و دام داری 
اقتصاد شهرستان ممسنی بر پایه کشاورزی، دام داری و قالی بافی استوار است. آب کشاورزی در این منطقه از چشمه، کاریزها، چاه ها و رودخانه ها تامین می گردد. مهم ترین فرآورده های کشاورزی آن عبارتند از: برنج، گندم، جو، مرکبات و خرما. در آبادی های این شهرستان دام داری رونق بسیار داشته و دام ها بیش‌تر شامل گوسفند و گاو است. 
مشخصات جغرافیایی
نور آباد مرکز شهرستان ممسنی در 51 درجه و 31 دقیقه طول جغرافیایی و 30 درجه و 7 دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع 920 متری از سطح دریا واقع شده است. شهرستان ممسنی از شمال و باختر به استان کهگیلویه و بویر احمد، از خاور به شهرستان سپیدان، از جنوب خاوری به شهرستان شیراز، از جنوب به شهرستان کازرون و از جنوب باختر به استان بوشهر محدود می‌شود. شهرستان ممسنی که مرکز آن نور آباد است دارای دو بخش به نام های حومه و ماهور میلاتی است. رودخانه فهیلان مهم ترین رودخانه این شهرستان و آب و هوای آن معتدل است. مسیرهای ارتباطی این شهرستان با مناطق اطراف عبارتند از: 
- راه نور آباد – دو گنبدان به سوی شمال باختری به طول 120 کیلومتر. این راه در 20 کیلومتری شمال نور آباد از یک راه به سوی شمال نور آباد به یاسوج متصل می شود. 
- راه نور آباد – شیراز به سوی جنوب خاوری به طول 180 کیلومتر 
- راه نور آباد- بندر گناوه به طول 245 کیلومتر. بابا منیر مرکز بخش ماهور میلانی در کیلومتر 65 این راه قرار گرفته است. 
جمعیت شهرستان ممسنی در سرشماری سال 1375 برابر با 161243 نفر برآورده شده است. اهالی این شهرستان از نژاد آریایی بوده و به زبان فارسی با گویش لری سخن می گویند. مردم شهرستان ممسنی مسلمان و شیعه مذهب هستند. 
وجه تسمیه و پیشینه تاریخی
ممسنی را «شولستان» نیز خوانده اند که به معنای سرزمین شول هاست. شول ها یکی از طوایف سابق لرستان بودند که بعد از استقرار در این ناحیه، به این نام مشهور شدند. مرکز ولایتی که ممسنی در آن قرار داشت، شهر شاهپور در چند کیلومتری کازرون بود که نوشته اند در زمان تزلزل حکومت ساسانیان، به وسیله ابوسعید کازرونی شبانکاره با خاک یکسان شد. ولی در زمان حکومت سلجوقیان دوباره تعمیر و بازسازی شد و رونق گذشته خود را باز یافت. منطقه ای که ممسنی در آن ایجاد شده است، اولین بار به خاطر وجود مراتع غنی مورد توجه اقوامی که دارای معیشتی مبتنی بر دام داری بوده اند، قرار گرفت. به همین خاطر، اولین اقوام ساکن در این شهر قوم شول (جزو اقوام لر) بوده اند. در دوره معاصر و با کشف منابع نفتی در حوزه ممسنی، این شهر مورد توجه مجدد قرار گرفت. 
آرامگاه ها ،امامزاده ها و زیارتگاه هادرشهرستان ممسنی

امام زاده در آهنین ممسنی
امام زاده درآهنین بقعه‌ای مشتمل بر دو زیارت گاه است که در دو کیلومتری نورآباد، در مجاورت جاده آسفالته، قرار گرفته است. بر سر دراین امام زاده،کتیبه‌ای متعلق به قرن هشتم هجری نصب شده است. کتیبه امام زاده در آهنین از معدود کتیبه‌های تاریخی است که به زبان فارسی نوشته شده است. این مکان، برای اهالی بومی منطقه ارزش زیارتی دارد و مردم در ایام سال از آن دیدن می‌ کنند.
امام زاده شاه زاده علاءالدین ممسنی
آرامگاه امام زاده شاه زاده علاءالدین که شامل دو امام زاده می شود، در دو کیلومتری نورآباد در کنار جاده کازرون به خوزستان واقع است. بنای آرامگاه شاهزاده علاءالدین دارای گنبد بلند شلمچی بر فراز گردنی کشیده است و سطح آن دارای رنگ سفید است. مصالح به کار رفته در تمامی بنا از سنگ و گچ است. براساس کتیبه بالای سر در امام زاده، شاهزاده علاء الدین ـ فرزند امام هفتم (ع) ـ در سال 1025 هـ . ق و مقارن سلطنت شاه عباس کبیر بنا گردیده یا تعمیر شده است.


پلها و بندهای تاریخی درشهرستان ممسنی

پل فهلیان ممسنی
پل فهلیان که قدمت آن به اوایل ظهور اسلام می ‌رسد، در قسمت باختری فهلیان و بخش علیای پل کنونی، واقع شده است.


عمارات و محوطه های باستانی درشهرستان ممسنی

کتیبه‌های کورنگون (کرنگون) ممسنی
کتیبه های کورنگون که قدمت آن به قرن سوم پیش از میلاد می ‌رسد در شمال باختری فهلیان و در جنوب روستای سه تلون در20 کیلومتری شمال باختری نورآباد واقع شده است. بر فراز کوه «کرنگون» آثار حجاری شده معروف به «نقاره خانه» و «سگ مترو» جلب توجه می ‌کند. در حال حاضر، تنها راه دستیابی به این نقش‌ها، یک پلکان کوچک است که از قله ‌کوه سرازیر می ‌شود. این محل چنانچه از نقوش کنده‌ کاری شده روی سنگ‌ها برمی‌آید، محل عبادت بوده است. جالب توجه آن که نمونه‌های دیگری از کتیبه‌های موجود در کورنگون نیز در نقش رستم نزدیک تخت جمشید دیده شده است.
نقش بهرام ممسنی
نقش بهرام که از جاذبه‌های تاریخی منطقه محسوب می ‌شود نقش برجسته‌ای به درازای 85/3 و پهنای 60/2 متر است که در نه کیلومتری شهر نورآباد، در محوطه‌ای به نام سراب بهرام واقع شده است.


قلعه ها،برجهاو آتشکده ها درشهرستان ممسنی

قلعه سفید ممسنی
قلعه سفید یکی از قلعه های معروف استان فارس است و قدمت آن به پیش از عهد عیلامی می ‌رسد. این قلعه در 15 کیلومتری شمال نورآباد قرار دارد و گمان می ‌رود که این قلعه در قرن پنجم هجری یکی از قلعه‌های معروف اسماعیلیان بوده و در سال 654 هجری قمری به دست هلاکو خان مغول خراب شده است. می‌ گویند این قلعه دری از فولاد داشته که احتمالاً همان در آهنین «امام زاده در آهنین» است. 
قلعه شاه جهان احمد ممسنی
از قلعه شاه جهان احمد که به احتمال قوی به دوران هخامنشی یا اشکانی تعلق دارد و در نزدیکی آبادی عبداللهی از توابع رستم در20 کیلومتری شمال نورآباد آثاری بر جای مانده است. در شمال این قلعه آثاری به نام «تشون» یا «تشگه» دیده می ‌شود. 
قلعه چرو ممسنی
قلعه چرو که قدمت تاریخی آن به قرن پنجم هجری می‌ رسد یکی از قلعه های معروف پیروان حسن صباح (اسماعیلیان) بوده که در 15 کیلومتری باختر دریاچه برم شور بر فراز کوهی به همین نام (قلعه چرو) قرار گرفته است. 
قلعه ککا ممسنی
در شش کیلومتری خاور دشت رزم جاوید، دره ای به نام «تنگ سام» وجود دارد که «قلعه ککا» یکی از آثار باستانی مهم آن است. این قلعه در هشت کیلومتری شمال روستای کوهستانی کلگه شیراز و در حصار تنگه های عنا و سه جک (که رودخانه فهلیان از وسط آن می گذرد) قرار دارد. قلعه یاد شده را از قلعه های اسماعیلیه می دانند و قدمت آن به قرن ششم هجری می رسد. این قلعه در شهرستان ممسنی قرار دارد. 
دیمه میل (میل آزاد یا میل اژدها) ممسنی
دیمه میل یا میل اژدها که قدمت تاریخی آن به دوره سلوکیان یا پارتیان می ‌رسد درهفت کیلومتری شهر نورآباد ممسنی و در کنار کوه تنگ گله بنا شده است. برج یاد شده بیش از هفت متر ارتفاع و 40/3 متر پهنا دارد که پایین آن را با سنگ‌های تراشیده رگی، پهن ‌تر ساخته‌اند.

برچسب ها ممسنی در یك نگاه ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چون دختر ایل زن به زیبایی نیست زیباست ولی فکر خودآرایی نیست در چابکـــــی و سوارکــــاری مردی همتای ‌زن ‌و ‌دختر‌ممسنی نیست -------------- گو لا له كو نا بالغه نه وقت حاله ئی دو شو نديدمش تی خوم دوساله . چه خشه سوار وابی بری و مالش بوس كنی گلَُپَلِش زر چشم كالش . پهلله سرخی شلال سر بر گ شونت تا پنج تير چاك نبره كس نی بسونه . ----------------------------- روز برفی تش بلیطی تو گلی یایش وخیر کنج چاله کتر سه و خلخلی یایش وخیر گرده و گلگ تکو شلشلی یایش وخیر او متیلل نصف شو کشک خردن زر جلی یایش وخیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مشکل امروز شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 575
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 178
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 487
  • بازدید ماه : 203
  • بازدید سال : 31,777
  • بازدید کلی : 1,388,236
  • کدهای اختصاصی