loading...
ممسنی و رستم
آخرین ارسال های انجمن
سردار ایرانی بازدید : 651 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نمایندگان ادوار ممسنی در یک نگاه

نمایندگان ادوار ممسنی در یک نگاه

یادداشت زیر چکیده ای کوتاه از زندگی نمایندگان ادوار ممسنی است. در این یادداشت برخی اطلاعاتِ زندگی نمایندگان ادوار یا از طریق سایت های اینترنتی آنها (و نزدیک به آنها) اخذ شده و یا مستقیما از طریق خود نمایندگان یا یادداشت های خودنوشت و مصاحبه ها و صحبت های آنها و نزدیکانشان استناد شده است.

دوره اول و دوم: صمد شجاعیان

صمد شجاعیان متولد سال 1327 در روستای دیرمیر از توابع ممسنی است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ دیپلم تجربی در شهرستان های ممسنی، سپیدان و شیراز طی کرد. علی رغم قبولی در دانشکده افسری به احترام مخالفت مادرش از رفتن به نظام منصرف شد. وی سپس در آزمون آموزش عشایری شرکت نمود و قبول شد و به جرگه معلمان عشایری پیوست و به تدریس در مدارس منطقه ممسنی پرداخت. در سال 1352 به دانشسرای راهنمایی وارد شد و مدرک فوق دیپلم گرفت. بعد از اتمام دانشسرا با همکاری چند تن از دوستان معلم و هم دوره های خود در دانشسرا اولین مدرسه راهنمایی عشایری را در روستای مورکی راه اندازی کرد. به گفته خود بعد از دو سال آقای بهمن بیگی مدیر کل آموزش عشایر وی را برای تدریس به دبیرستان عشایری شیراز دعوت نمود اما وی بعد از مدتی اقامت در شیراز و تدریس در دبیرستان عشایری به منطقه برگشت.

همزمان با پیروزی انقلاب از طرف معلمان عشایری به عنوان شورای اسلامی معلمان انتخاب شد. به گفته خود به دلیل سابقه ای که در شورای مرکزی معلمان عشایری داشت و به دلیل آشنایی معلمان و دانشجویان آن روز با ایشان و فعالیت هایی که در رابطه با رخداد های انقلاب اسلامی انجام داده بود به شرکت در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ترغیب شد که متعاقبا پیروز و روانه مجلس گردید.

صمد شجاعیان در مجلس عضو کمیسیون کشاورزی بود. او برای مجلس دوم نیز کاندیدا شد و در همان مرحله اول وارد مجلس شد. پس از اتمام 8 سال حضور در مجلس رئیس سازمان گوشت کشور شد که بعد از بازنشستگی هم اینک در کرج به کار تولید شیر از گاوداری خود مشغول است.

دوره سوم: سیدعبدالرسول موسوی

سیدعبدالرسول موسوی در سال 1325 ه.ش در روستای گزنگ(مقدمی) درنزدیکی های توتستان نورآباد ممسنی و از طایفه سادات شیرمرد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در شهرهای نوراباد و کازرون سپری نمود و دیپلم ریاضی خود رااز دبیرستان سلطانی شیراز اخذ کرد.

موسوی به رغم علاقه ای که به رفتن به دانشکده مهندسی داشت در سال 1344 وارد حوزه علمیه شیرازشد. اما برای خدمت سربازی موقتا از حوزه خارج شد. بعد از اتمام دوره سربازی در رشته مهندسی بهداشت اهواز قبول و روانه آنجا می شود. پس از آن به عنوان مسئول مهندسی بهداشت شهرستان محلات مشغول کار می شود که به دلیل نزدیکی به قم همزمان درس حوزه هم می خواند.

در سال 1350 در رشته مهندسی تولید دانشگاه علم و صنعت پذیرفته می شود. در دانشگاه به براندازی حکومت وقت اعتقاد می یابد و شروع به فعالیت و مبارزه بر علیه حکومت می کند. به دنبال این حرکت ها ساواک به دنبال آنها است که وی از کار خود استعفا و دانشگاه را رها می کند. در تهران با بچه های مدرسه اسلامی مفید که شهید بهشتی، مطهری، موسوی اردبیلی وجمعی از روحانیون فعال آن زمان آنجا را اداره می کنند آشنا می شود و در آنجا به تدریس ریاضیات می پردازد. در همین زمان در رشته فیزیک شبانه دانشگاه  شهید بهشتی فعلی قبول می شود.

بعد از اتمام دانشگاه به پیشنهاد دوستان دانشگاهی اش و آیت الله اردبیلی به ممسنی برمی گردد و شروع به فعالیت های انقلابی می نماید.

پس از پیروزی انقلاب با همکاری سایر انقلابیون ممسنی شروع به تشکیل نهادهایی چون سپاه، کمیته، سازمان تبلیغات، بنیاد مسکن و...می نماید. وی خود مسئولیت سپاه را بعهده گرفت که جریان 8 آذر 1359 که منجر به کشته شدن چند تن از مردم ممسنی شد از حساسترین رویدادهای آن سال ها به شمار می رود.

سیدعبدالرسول موسوی بعد از انقلاب داوطلب نمایندگی مجلس شد. در دوره های اول  و دوم ناکام ماند ولی در دوره سوم به مجلس راه یافت.

بعد از پایان کار مجلس سوم به عنوان معاون آموزشی وزارت دفاع منصوب شد. مدتی نیز مشاور وزیر آموزش و پرورش وقت بود. او در سال 1378 بازنشسته شد و از آن سال تاکنون در شهر قم مشغول به فعالیت های فکری فرهنگی است ضمن اینکه در نوراباد ممسنی جمعیت الزهرا را تاسیس کرده و اداره می نماید.

دوره چهارم: رضاقلی اللهیاری

رضاقلی اللهیاری در روستای نوگک از توابع شهرستان ممسنی (شهرستان رستم فعلی) متولد شد. وی تحصیلات متوسطه و دیپلم خود را از هنرستان فنی نورآباد و در رشته اتومیکانیک به پایان رسانید. سالها به کار معلمی و تدریس و مدیریت در مدارس منطقه ممسنی و شهر نورآباد اشتغال داشت. سپس تحصیلات خود را تا سطح فوق دیپلم پرورشی از دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش ارتقاء داد.

وی از دوره سوم مجلس وارد گود رقابت های انتخاباتی شد که پس از شکست در این دوره در چهارمین دوره انتخابات در رقابتی که همراه با سیدعبدالرسول موسوی به دور دوم کشیده شد پیروز و وارد مجلس شد. وی عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس بود.

ایشان بعد از پایان دوره نمایندگی اش دوبار وارد عرصه انتخابات مجلس شد و به رقابت با دیگر کاندیداها پرداخت که در این رقابتها عرصه را به دیگران واگذار کرد. پس از مجلس چهارم به سازمان فنی حرفه ای رفت و در پست هایی چون مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مناطق کرج، قزوین و اراک، رئیس مرکز تربیت مربی کرج، معاونت اداری و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه ای کشور و... به کار گمارده شد.

رضاقلی اللهیاری هم اکنون بازنشسته شده است.

دوره پنجم: فریبرز انصاری

فریبرز انصاری در روستای دهنو مقیمی از توابع شهرستان ممسنی(رستم فعلی) زاده شد. تحصیلات مقدماتی و متوسطه خود را در شهرستان ممسنی به پایان رسانید. تحصیلات خود را ابتدا در سطح فوق دیپلم و سپس در مقطع لیسانس در رشته اللهیات ادامه داد.

انصاری قبل از آنکه داوطلب نمایندگی مجلس گردد مسئول امور پرورشی اداره آموزش عشایر فارس بود. وی در حالی که در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم راه یافته بود در رقابتی نفسگیر با قائدی دیگر رقیب او انتخابات را از او برد و وارد مجلس شد. ایشان در مجلس پنجم عضو کمیسیون آموزش و پرورش و نایب رئیس آن بود.

فریبرز انصاری پس از مجلس پنجم هیچوقت داوطلب و کاندیدای مجلس دوره های بعد نشد و از آن موقع تاکنون در وزارتخانه نفت به کار مشغول است.

دوره ششم: سیدابراهیم امینی

ابراهیم امینی در سال 1338 در روستای هرایرز از توابع شهرستان ممسنی متولد شد. وی دوران ابتدایی را در همان روستا گذراند. برای تحصیل در دوره راهنمایی به شهر نورآبادممسنی آمد. پس از اتمام دوران راهنمایی، در هنرستان فنی نورآباد و در رشته اتومكانیك تحصیل را ادامه داد و دیپلم خود را گرفت.

پس از اخذ دیپلم برای گذراندن دوران سربازی به تهران آمد اما با اوج گیری انقلا ب و فرمان امام خمینی مبنی بر فرار از خدمت سربازی وی به بهانه تهیه لباس سربازی به شهرستان مراجعت نمود و دیگر برنگشت.

ابراهیم امینی پس از پیروزی انقلا ب به خدمت برگشت و دوران خدمت خود را در شیراز و خوزستان به اتمام رسانید. ایشان پس از پایان خدمت سربازی مدتی سرپرست جمعیت هلا ل احمر شهرستان شد. در سال 1363 در كنکور گروه علوم انسانی شركت كرد و در رشته حقوق دانشگاه تهران (مجتمع آموزش عالی قم) قبول شد، پس از اتمام دوره لیسانس خود مدرک كارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه شهید بهشتی و در گرایش حقوق خصوصی به پایان رسانید.

ابراهیم امینی به نوشته خود در كنكور دكتری اعزام به خارج قبول شد، ولی به دلیل برخی مشكلا ت از ادامه تحصیل در خارج از كشور باز ماند.

امینی به عنوان عضو هیات علمی دانشكده حقوق دانشگاه شیراز در سال 1370 شروع به كار كرد. متعاقبا در کنار تدریس و وکالت در دادگستری مدرک دكتری حقوق خصوصی خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. او اولین رئیس دانشگاه پیام نور ممسنی بود و در سال 1374 ماهنامه آوای نور را منتشر كرد كه تا چند سال پیش منتشر می شد.

وی در دوره ششم مجلس به نمایندگی مردم ممسنی انتخاب شد. قبل از آن یکبار در انتخابات شرکت کرده که موفق به ورود به بهارستان نشده بود. در مجلس ششم مدتی نایب رئیس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بود سپس به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس انتخاب گردید. پس از پایان دوره مجلس ششم، برای مجالس هفتم و هشتم داوطلب شرکت در انتخابات شد که هر دو بار صلاحیت او توسط هیئت نظارت شورای نگهبان رد شد.

بعد از دوران نمایندگی با حكم آقای محمد خاتمی به عنوان عضو هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی انتخاب شد. در انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری دهم نیز از آقای مهدی کروبی حمایت کرد که به واسطه همین حمایت و نمایندگی از طرف ایشان در کمیته دفاع از بازداشت شدگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مدتی را در زندان گذرانید. ایشان هم اکنون به کار وکالت و تدریس در دانشگاه اشتغال دارد.

دوره هفتم: علی احمدی

علی احمدی در سال 1342 در خانواده ای مذهبی در شهرستان ممسنی متولد گردید. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رسانید. ایام جوانی او مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی و حضور چندساله در جبهه های جنگ و سپاه بود.

در سال 1363 همزمان با تحصیل در دانشگاه در رشته علوم سیاسی درسهای حوزوی خود را تا مرحله سطح طی كرد. با توجه به پایه تحصیلات حوزوی، موفق به اخذ مدرك فوق لیسانس در رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث گردید.

وی پس از اخذ لیسانس علوم سیاسی، در سال 1369 در كنكور كارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل دانشگاه تهران پذیرفته شد. در سال 1372 با نوشتن پایان نامه تحصیلی فوق لیسانس خود تحت عنوان «عدم توسعه سیاسی و امنیت ملی در كشورهای جنوب» موفق به اخذ مدرك کارشناسی ارشد شد و در سال 1372 به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) به فعالیت پرداخت.

احمدی در كنار تدریس، مسئولیت دانشگاه امام حسین شیراز را نیز بعهده داشت. نشریه سرو به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی وی ایامی چند قبل و بعد از قبولی اش در انتخابات هفتم مجلس درممسنی منتشر می شد. اما چند سالی است که این نشریه نیز چون آوای نور دیگر منتشر نمی شود.

علی احمدی نماینده مردم ممسنی در مجلس هفتم و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود. او برای مجلس هشتم کاندیدا شد ولی در رقابت با عبدالرضا مرادی شکست خورد. پس از اتمام کار مجلس هفتم خاطرات خود از دوره نمایندگی و قبل از آن را در کتابی با نام «بهانه خاطره» منتشر نمود. ایشان هم اکنون به عنوان جانشین کمیسیون سیاسی، دفاعی-امنیتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به کارمشغول است.

دوره هشتم: عبدالرضا مرادی

عبدالرضا مرادی در سال1347 هـ.ش در خانواده ای مذهبی و کشاورز در شهرستان ممسنی به دنیا آمد. ایشان تحصیلات خود را تا پایان دوران متوسطه در شهرستان ممسنی سپری نمود، سپس در سال 1370 در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه شیراز پذیرفته شد. علاقه ایشان به  قضاوت باعث گردید از ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی منصرف شود. ایشان در سال 1371 با پذیرفته شدن در رشته علوم قضایی راهی تهران شد و در سال 1374 فارغ التحصیل و پس از اتمام دوره کارآموزی قضایی در کسوت قضاوت به ممسنی بازگشت.

عبدالرضا مرادی در کنار کار قضاوت، تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس رشته حقوق خصوصی ادامه داد و به تدریس در دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و امام حسین شهرستان های ممسنی و بویراحمد پرداخت.

عبدالرضا مرادی در تاریخ 24 اسفند 1386به عنوان نماینده ممسنی در مجلس هشتم انتخاب گردبد. وی هم اکنون عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس است. از جمله سوابق و مسئولیت های اجرایی ایشان قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی می توان به موارد زیر اشاره نمود: معاون قضایی دادگستری شهرستان ممسنی، سرپرست دادگستری شهرستان ممسنی، رئیس دادگستری شهرستان سپیدان و مستشار دادگاه تجدید نظر استان کهگیلویه و بویراحمد

http://farasoomag.blogfa.com/page/h25.aspx

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چون دختر ایل زن به زیبایی نیست زیباست ولی فکر خودآرایی نیست در چابکـــــی و سوارکــــاری مردی همتای ‌زن ‌و ‌دختر‌ممسنی نیست -------------- گو لا له كو نا بالغه نه وقت حاله ئی دو شو نديدمش تی خوم دوساله . چه خشه سوار وابی بری و مالش بوس كنی گلَُپَلِش زر چشم كالش . پهلله سرخی شلال سر بر گ شونت تا پنج تير چاك نبره كس نی بسونه . ----------------------------- روز برفی تش بلیطی تو گلی یایش وخیر کنج چاله کتر سه و خلخلی یایش وخیر گرده و گلگ تکو شلشلی یایش وخیر او متیلل نصف شو کشک خردن زر جلی یایش وخیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مشکل امروز شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 575
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 1,376
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 7,397
  • بازدید سال : 38,971
  • بازدید کلی : 1,395,430
  • کدهای اختصاصی