loading...
ممسنی و رستم
آخرین ارسال های انجمن
سردار ایرانی بازدید : 721 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
كاخان محمد شكسته بند طبیب دوست داشتنی ومنحصر بفرد ممسنی طبیبی که یادش در خاطره ها خواهد ماند

طبیبی که یادش در خاطره ها خواهد ماند

مهرزاد دشترزمی

آن روز وقتی به اتفاق آقای تاجبخش برای دیدار کاخانمحمد راهی منزل او شدیم، در سایه ایوان خانه اش بر روی صندلی دسته داری نشسته بود و به سختی مشغول صرف نهار بود. نزدیک او شدیم و سلامی برویش کردیم با همان چشمان تیزبین همیشگی اش از ما پرسید چه می خواهید؟ انگار با ناآشنایی روبرو شده باشد. احساس ترسی در چهره اش موج می زد.

کاخانمحمد، که روزگارانی وقتی به خانه اش وارد می شدی، تو را با خوشرویی به حضور می پذیرفت و هر کسی هم که به این خانه وارد می شد نخستین احساسی که به او دست می داد احساس آرامش توام با تسکین دردش بود اما امروز ایشان خود از بیماری کهولت رنج می برد. چون انجام گفتگو را غیر ممکن دانستیم از حضورش مرخص شدیم در حالی که احساس اندوه تمام وجودم را پر کرده بود.

هرگز فراموش نمی کنم زمانی را که خود برای درمان درد کمر به او مراجعه کردم ، حضورش

 برایم آن چنان آرامش بخش، تسکین دهنده و پر صلابت بود که احساس کردم این جا مرکز ثقل جهان است. به جز خودم زن و مردی را در آن جا دیدم که فرزند خردسالشان استخوان سینه اش شکسته بود. با نگرانی چشم به او دوخته بودند. با همان جدیت و اطمینان و دقت نظر همیشگی اش با دو تکه چوب و یک تکه پشم گوسفند در جلوی چشمان بهت زده ام در حالیکه پسر بچه سه ساله گریه امانش نمی داد و اشک مانند باران از سر و صورتش می بارید، دو تکه استخوان شکسته را بهم پیوند داد انگار که زمین و آسمان را بهم ریسمان زند.


پس از بستن چوب با پنبه محکم آنها را به پشت شانه و بازوانش گره زد. پسر بچه در حالی که در دامان مادرش بود و کاخانمحمد مشغول گره زدن آخرین بند و بسطش بود به خواب شیرین فرو رفت. انگار که چندین شبانه روز نخوابیده بود. مادرش سرش را به روی بالش در کنارش گذاشت و کاخانمحمد آنگاه رو به سوی من کرد و با همان دستان معجزه آسایش به درمان من پرداخت. دستی که اگر هدیه ای هم بسویش دراز می کردی صمیمانه و با نهیب پس می زد و تو راز بی نیازی را در سیمای او می توانستی تجربه کنی تا بفهمی امّی بودن یعنی چه و مقایسه می کردی او را با آن همه تحصیلکرده های متخصص که در این مملکت، اول پول تو را می شناسند بعد خودت را. در حالی که کاخانمحمد نه در هیچ دانشگاهی درس خوانده بود و نه هیچ هزینه ای از دوش مردم برای تخصصش صرف شده بود.

از آنچه درباره او می دانستم در بیان تصویر حقیقی اش خود را عاجز یافتم، این بود که از معلم باذوق و آشنا آقای ماشاءالله عربی که سالیان سال در همسایگی او بوده خواستم که شرحی برایمان تهیه نماید تا این روایت کامل گردد و آنچه از اینجا به بعد بیان می شود از زبان برادرم ماشاءالله عربی است که باور دارد کاخانمحمد به قول شناسنامه اش 91 ساله ولی به قول خانواده اش بالاتر از صد سال عمر کرده و متأسفانه از گذشته و کارهایش اطلاعات زیادی در دسترس نیست. او در روزگار غریبی که مردم از فقر و نداری نمی توانستند به پزشک و شهر مراجعه کنند یگانه ملجاً مردم طایفه و حتی جاهای دیگر و دوردست ها بود و با آغوش باز، درب خانه اش به روی مردم باز بود.

ایشان حتی در درمان درد ناشناخته ای -که خود «دیمنه کون» می نامیدش و از نشانه های آن دانه های غیرعادی در ته گلو و علائم آن فلج شدن بود در صورتی که هنوز دانه چرکی نشده بود- با مهارت به درمانش می پرداخت ولی اگر چرکی می شد می گفت درمانش بی فایده است.

از کاخانمحمد کارهای عجیب و غریبی سر می زد. معروف است زمانی که معلمی از شهر باشت دستش شکسته بود و یک سال از شکستن آن می گذشت درحالی که دیگر آن دست کج شده بود به کاخانمحمد مراجعه می کند. وی بلافاصله با قرار دادن مقداری خرمای بو داده، به همراه مقداری دنبه گوسفند، دست او را ماساژمی دهد، سپس آن را می شکند و استخوانهای شکسته را بهم پیوند می دهد. آنگاه آنرا می بندد و فرد مذبور را وادار می کند که دستش را تا دهانش بالا ببرد که قبلا تنها به صورت وارونه می توانست این کار را انجام دهد.

یا عروسی از شهر یاسوج که در جاده سپیدان تصادف کرده و استخوان ترقوه و کتفش کاملا شکسته بود با یک      گلوله پشم و ریسمان آن را بست و او این کار را در بیمارستانی در شهر سپیدان انجام داد در حالیکه هر لحظه در هراس بود نکند دکتر معالج آن عروس باخبر شود و دردسری برایش ایجاد کند، از قضا وقتی دکتر معالج می آید و کارش را می بیند با تعجب از او می پرسد که چگونه به چنین تجربه ای رسیده است و آن پزشک که پاکستانی بود کار را قابل تحسین و تقدیر می داند و از او دعوت می کند در صورتی که تمایل داشته باشد در همین بیمارستان و در کنار او بماند و به معالجه بیماران بپردازد. اما کاخانمحمد گرفتار تر از آن بود که چنین پیشنهاداتی را بپذیرد و علاوه بر آن گوسفندان وی که او را خوب می شناختند و ایشان نیز با آن ها مأنوس بود بیش از هر چیزی او را از زندانی کردن در چنان محیط هایی باز می داشت.

و مورد عجیب تری شخصی بوده است ساکن شهر تهران که از سردرد مزمنی رنج می برد و پزشکان نتوانسته بودند برایش درمانی پیدا کنند بطور تصادفی می شنود که همچو طبیب محلی در روستایی به نام دشت رزم واقع در ممسنی وجود دارد. بلافاصله راهی دشت رزم می شود و به کاخانمحمد مراجعه می کند. فرد بیمار حتی به خارج از کشور هم رفته بود.

کاخانمحمد بلافاصله به او می گوید موی سرش را به طور کامل بتراشد. سپس یک مرغ محلی را می کشد و پوست آن را با معجونی از حنا ، مورد و زنجبیل و ... آغشته کرده و روی سر بیمار قرار می دهد و او را روانه خانه اش می کند و درست یک هفته بعد آن بیمار که حالا سلامتی کاملش را بازیافته بود با هدایای گرانبهایی به این طبیب حاذق مراجعه می کند و اظهار می دارد که بیماری اش پس از سالها بگونه ای معجزه آسا بهبودی کامل یافته است.

نمونه این گونه درمان ها آنچنان زیاد و وسیع است که بیان آن به آسانی و در این نوشتار میسر نیست اما همین قدرکه این فرصت فراهم شد تا یادی از این طبیب کم توقع و پربار بعمل آید تا حقیقتا دانسته شود که همیشه و در هر جا قدر آنان که به همنوعانشان خدمت می کنند هرگز از نگاه جامعه و حتی تاریخ پنهان نخواهد ماند.

یادش و نامش برای همیشه گرامی باد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چون دختر ایل زن به زیبایی نیست زیباست ولی فکر خودآرایی نیست در چابکـــــی و سوارکــــاری مردی همتای ‌زن ‌و ‌دختر‌ممسنی نیست -------------- گو لا له كو نا بالغه نه وقت حاله ئی دو شو نديدمش تی خوم دوساله . چه خشه سوار وابی بری و مالش بوس كنی گلَُپَلِش زر چشم كالش . پهلله سرخی شلال سر بر گ شونت تا پنج تير چاك نبره كس نی بسونه . ----------------------------- روز برفی تش بلیطی تو گلی یایش وخیر کنج چاله کتر سه و خلخلی یایش وخیر گرده و گلگ تکو شلشلی یایش وخیر او متیلل نصف شو کشک خردن زر جلی یایش وخیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مشکل امروز شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 630
  • کل نظرات : 145
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 575
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 97
  • بازدید امروز : 1,197
  • باردید دیروز : 335
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 4,049
  • بازدید ماه : 7,109
  • بازدید سال : 38,683
  • بازدید کلی : 1,395,142
  • کدهای اختصاصی